Увійти
24.11.2006

Як правильно вибрати компанію для інтернет просування вашого сайту

Набір рекомендацій про те, як правильно вибрати компанію для інтернет просування вашого сайту. Як не зробити помилку, що вимагати від виконавців.

Правила організації конкурсу (тендеру) з вибору підрядника в області пошукового просування.

- «Оплата по результату!»
- «Гарантія повернення коштів!»
- «100% гарантій!»
- «Від 500$, 400$... от 200$?»

Хто менше? У кого більше, довше? ..

Як вибрати, як не помилитися, на які критерії орієнтуватися і як отримати запланований результат, адже пропозицій так багато? Спробуємо відповісти на ці та інші питання у цій публікації, заснованої на особистому досвіді підбору «оптимізаторскої» компанії.

Ваш список запитів

Які фрази на Ваш погляд можуть бути найбільш популярні серед Вашої цільової аудиторії?
Сформулюйте повний перелік. Якщо Ви співробітник відділу маркетингу (реклами), обговоріть з керівниками відповідних підрозділів, так як напрямів діяльності у компанії може бути декілька.

Після складання первинного списку - дивимося як «насправді» шукають (використовуйте систему полбора слів Яндекс.Директа Посилання http://direct.yandex.ru/ для Рунета вона найбільш адекватна за явної лідерства Яндекса.). Цілком можливо, що люди шукають не зовсім так (а іноді й зовсім не так) - як вважали Ви. Справа в тому, що дуже часто представники компаній постачальників товарів і послуг говорять професійною мовою, тоді як користувач - не в темі, у нього інші погляди.

Пропозиція по запитах від компанії оптимізатора

Поганий варіант, коли Ви надсилаєте список запитів на що отримуєте суми і терміни. Швидше за все, навіть якщо Ви маєте досвід в Інтернет-просуванні, Ви напевно не знаєте всіх нюансів, частина яких може бути виявлена тільки досвідченим шляхом. Тому добре, якщо крім Вашого варіанту компанія пропонує свій список ключових фраз, аргументувавши при цьому свою точку зору. Це професійний підхід. Адже, насамперед, просувається не сайт, а бізнес клієнта - тому якщо підрядник перед направленням Вам пропозиції спробує зібрати якомога більше інформації про Ваш бізнес, цільової аудиторії, специфіці (сезонність та інші параметри), що не противитися - швидше за все, Ви потрапили до професіоналів.

Розповідь про конкурентні переваги

Чому саме їхня компанія, а не інша? Не бійтеся поставити це питання, дайте можливість компанії відповісти чітко на це питання - зрештою, вишукувати конкурентні переваги - не Ваша задача. Зверніть увагу, як компанія відгукується про конкурентів. Якщо лає на чому світ стоїть - то це не самий хороший показник.

Кількість працівників

За великим рахунком, цей показник особливого значення не має, можу лише застерегти від зав'язування відносин з «компанією з 1-го людини» (що в цій галузі зустрічається поки ще досить часто - на момент написання статті). Чому? Така співпраця пов'язане з певними ризиками, навіть якщо ця людина є дійсно професіоналом високого класу.

Дистанційні працівники або в штаті

Тут все залежить від професіоналізму керівників і управлінців в плані організації роботи бізнес-систем. Є неефективна робота в офісі - а є й ефективно налагоджена за допомогою віддалених співробітників. Тому тут приймайте рішення швидше інтуїтивно.
Зверніть увагу на рік заснування компанії.

Чи є в топі або швець без чобіт

Де шукати оптимізатора? На момент підбору постачальника для свого проекту я був упевнений, що оптимізатор повинен, насамперед, оптимізувати себе і вже після цього про щось говорити в рамках конкурсу. Чи правий був я? І, так і немає. Насправді, на якийсь момент розвитку SEO компанії присутність в топ може стати недоцільним - чому це може бути? По-перше - занадто великий попит на послуги, добре налагоджені мотиваційні програми за рекомендацією клієнтами своїм партнерам, клієнти активно звертаються по ссилочку на оптимізатора, знайдених на розкрученому сайті конкурента по Вашій темі. Так що якщо Ви орієнтуєтеся, насамперед, на результат видачі на першій сторінці для включення компанії в список учасників (як це робив свого часу я) - Ви можете втратити кілька справді вартісних компаній.

Портфоліо

Деякі компанії не можуть надати повне портфоліо, часто приховуючи тих клієнтів, про які хотілося б заявляти привселюдно. Як правило обмеженням служить домовленість про нерозголошення самого факту робіт над сайтом в силу різних причин. І це - професійний підхід. Непряме уявлення про клієнтів компанії можна отримати наступним чином - за посиланням виду http://www.yandex.ru/yandsearch?Link=www.siteSEOcompany.ru&iserverurl= www.siteSEOcompany.ru

Чому непрямий? По-перше - не на всіх проектах можуть стояти ссилочку на оптимізатора за домовленістю з клієнтом, по-друге - робота над проектом може бути давно припинена, а ссилочку на сайт компанії-оптимізатора з різних причин залишитися.

Рекламні агентства - співпрацювати чи ні?

На сьогоднішній день деякі рекламні агентства, які традиційно працюють на посередницьких послугах в області розміщення рекламних модулів в пресі, вже усвідомивши ефективність Інтернет, як маркетингового інструменту зрозуміли, що на цій справі можна заробити додаткові гроші і пов'язали свої відносини з оптимизаторская компаніями на рівні аутсорсингу. Іншими словами, починають заробляти на цьому, використовуючи чужі виробничі потужності для надання послуг по пошуковому просуванню. Які тут можуть бути підводні камені?
• Рівень професіоналізму представника РА.
• Утруднені комунікації між клієнтом і тими, хто безпосередньо займається пошуковим просуванням.
Зазначені вище «камені» можуть зрештою поставити під загрозу успішність проекту.

Ціноутворення. Підтримка та висновок. Фіксовані ціни?

Далеко не завжди пропозицію з найнижчою ціною виявиться найкращим в середньо-і довгостроковій перспективі. Швидше навпаки (бувають, звичайно, винятки). На жаль, маса клієнтів продовжує наступати на одні й ті ж граблі під назвою «скупий - платить двічі». Так само прошу звернути увагу на такий момент, що, як правило «розбір польотів» після горе-оптимізаторів більш трудомісткий і, як правило, оцінюється дорожче.

Зазвичай вартість послуг складається з двох складових - вартість самих робіт і бюджету на покупні посилання з головних сторінок. Для среднеконкурентних тематик друга складова може дорівнювати нулю, але, тим не менше - її потрібно позначати тому ця сума, на відміну від вартості робіт не фіксована, а суму і періодичність її зміни визначає скоріше не оптимізатор, а ринок (ринкові механізми). В принципі вартість присутності в топ аналогічно механізму аукціону, і принципово не відрізняється від систем контекстної реклами. Хіба що менш мобільна.
Вартість виведення позицій у топ і вартість подальшої підтримки (нагадую, що позиції в пошуковику - штука динамічна, і при припиненні робіт по просуванню сайт плавно йде з топа) відрізняються між собою. У складних високо конкурентних тематиках - суми порівнюються, причому більшу частину починає складати контрольний бюджет.

Наостанок теми «ціни питання» приведу тенденцію, яка може бути буде сприйнята Вами як керівництво до дії. Довгий час Інтернет був долею невеликих агресивних компаній, які в силу того, що бюджет на класичні маркетингові канали (преса, наружка, ТВ, радіо та ін.) БУВ НЕ підйому, звернули увагу на Інтернет як засіб залучення клієнтів. Зараз і лідери ринку «потихеньку» починають всерйоз сприймати Інтернет як маркетинговий інструмент, і зокрема таке явище як SEO. Ця тенденція з часом призведе до значного збільшення вартості присутності в топ по багатьом галузям. Хороша новина тут - те, що це відбувається, як я висловився, «потихеньку» і ще є час зняти вершки.

Досвід у даній (Вашій) галузі

Не раз бачу опубліковані поради профі по темі вибору підрядника - в яких відображений момент - шукайте з досвідом робіт по Вашій тематиці. Критичний цей момент? Знову ж таки, і, та й немає. Пояснюю: в принципі алгоритм робіт по просуванню однаковий, і вищенаведене твердження найчастіше є не більш ніж маркетинговим ходом, проте, дійсно, у недосвідченої організації можуть виникнути деякі складності з новою для них галуззю, наприклад:
• Недооцінка обсягу робіт (скоріше навіть посилального бюджету) що може спричинити за собою проблеми з досягненням заздалегідь обумовленого результату (досвідчений оптимізатор оцінить складність теми за кілька хвилин, так само оптимізатори, незважаючи на конкуренцію, дуже часто спілкуються один з одним і знаходяться в добрих партнерських відносинах - діляться досвідом).
• Просування сайту складається не тільки з пошукового просування - і компаніями, що мають досвід робіт в даній галузі - вже відпрацьовано ряд інших механізмів, оцінена ефективність.

Досвід у високо конкурентних галузях

Вимагайте

Чи завжди доцільна оптимізація

Ні.

Терміни проекту з виведення

Не женіться за самими маленькими термінами - це головна порада. Оптимізатори, що використовують у своєму арсеналі лише покупку посилань з головних сторінок - починають розпускати чутки, що терміни від 3 місяців - це тільки міф і що реально вивести сайт за місяць, а, мовляв, більшість оптимізаторів грають на непоінформованості замовника і навмисне розтягують терміни. Отже - чи можна вивести сайт за місяць? Так. Але я вкрай не рекомендую цього робити. Чому? По-перше - необхідний гармонійний ріст проекту для досягнення довгострокових результатів. Компанії, що пропонують спочатку короткі терміни - використовують в роботі нехитрий інструмент покупки посилань - і як швидко настав ефект - так швидко він може і зникнути. Зрештою, те, що Вам потрібно все «ще вчора», що все горить (що буває, на жаль, досить часто) - це не дуже хороший показник Вашої організації робіт. До проекту з пошукової оптимізації потрібно підходити серйозно, обдумано, орієнтуватися на реальні терміни, і закладати їх у план. Де Ви були раніше?

Чорно-білі методи?

Про чорних, білих і сірих методах було написано досить багато тому - в рамках цієї статті не буду повторюватися (в дужках наведені посилання, де почитати). Швидше за все, Вас запевнять, що працюють виключно з білими методами, навіть якщо це не так. Як перевірити? Якщо Ви новачок в області інтернет-просування - то, швидше за все Вам потрібно просто покластися на інтуїцію. Або звертатися в компанії з іменами, або за рекомендацією знайомих (що, до речі, повністю не виключає можливість використання чорних або сірих методів). Зверніть увагу на те, обумовлено це в договорі при підписанні контракту з компанією. Зазвичай цей пункт присутній, і серйозна компанія візьме на себе зобов'язання виключення ситуації бана сайту пошуковими системами (хоча невелика ймовірність все не виключена. - Див наступний абзац).

Бан?

Запам'ятайте, хто б що не говорив - завжди (підкреслено) залишається ймовірність потрапляння в бан, випадання з індексу, у тому числі з технічних непорозумінь навіть при використанні тільки білих методів. Взагалі поділ на чорно-біле іноді має дуже розмиті межі, і все вирішує в підсумку адміністратори пошукових систем. Можна сформулювати так - раз вже, вибачте, зважилися так чи інакше впливати на результат видачі пошуковика, якщо пожали плоди цього втручання у вигляді додаткових звернень, продажів, зростання прибутку…- будьте готові. Можливо, цього ніколи не станеться. Якщо трапиться, перш за все не потрібно панікувати, дзвонити і покривати на чому світ стоїть оптимізаторів. Як правило після листування з представниками пошукової системи ситуація виправляється (якщо дійсно, були використані в роботі т.зв. білі методи просування). Як зменшити ризик потрапляння в такі переробки, коли практично весь бізнес зав'язаний на результатах видачі пошукової системи? Не допускати такої залежності (докладніше в наступному пункті).

Страховка від форс-мажору

Насправді цей момент має не зовсім пряме відношення до теми даної статті. Наведу лише кілька варіантів:
• Створіть кілька проектів на різних доменах. Поділ може бути як на рівні товарної категорії, марки (бренду), так і за ціновим позиціонуванню. «Це ж дорожче» - виникне питання? Дорожче. Але ризики скорочує.
•Використовуйте крім SEO інші інструменти, мотивуйте відвідувачів сайту, потенційних і відбулися клієнтів стати постійними відвідувачами сайту, замовниками. Прагніть звести% співвідношення трафіку з пошукових систем, хоча до 50% (природно не зменшуючи, а навіть збільшуючи його абсолютне значення).

Договор

Тут одна одвічна порада - перш за все, уважно читайте. А так можна сказати - шукайте відображення якомога більших моментів, зазначених у цій статті - у тексті договору.
Не всі оптимізатори з радістю вишлють Вам його за першим запитом - або запропонують підвезти, або знайдуть причину - зрештою, договір це одна з конкурентних переваг компанії.

Гарантії

Цікавий момент. Як правило, компанії гарантують повне повернення коштів і в разі повного недосягнення результату і частковий, пропорційний повернення у разі часткового результату. Тим не менше - уважно читайте умови або питайте, за красивими слоганами - "повернення", "оплата тільки за результатом" можуть ховатися зовсім не ті умови, які Ви очікуєте ..

Закордоний досвід

Хороший момент якщо у підрядника є досвід просування англомовних проектів, наприклад в google.com - це гарантує, що в своїй роботі компанія використовує не тільки покупні посилання, на які так добре (прошу зауважити - поки що) реагує Яндекс.

Контекстна реклама

Добре, якщо додатково до всього SEO компанія візьме на себе управління Вашої контекстної рекламною кампанією (наприклад, в Яндекс.Директ). Особливо добре (для Вас, зрозуміло) якщо безкоштовно. Справа в тому, що Яндекс ділиться своїм доходом з компаніями, що ведуть акаунти клієнтів. Проте будьте обережні - в плані зловживання роздуванням бюджету. Заздалегідь обговоріть його (нормальна компанія зможе спочатку зорієнтувати по необхідному бюджету виходячи з Вашої галузі та індивідуальних моментів).. На запитання: «Контекст або SEO?» - відповідь однозначна – «І те й інше в розумному поєднанні!»


Розміщення каталогу на сайті замовника

Що таке обмінний каталог? Каталог потрібен для ручного обміну посиланнями з дружніми, близькими за тематикою сайтами. Основні ознаки білого каталогу - ручний режим роботи (у тому числі модерація), тематичні розділи, не більше 30-40 посилань на одній сторінці, відсутність блоків посилань.
Якщо каталогу на сайті немає - це означає що у оптимізатора:
• Своя сітка сайтів (можливо навіть за своєю тематикою).
• кладено договір (угоду) про розміщення в певній кількості посилань на сайтах поточних клієнтів.
• Оптимізатор активно використовує покупку посилань з головних сторінок причому навіть без необхідності (що значно скорочує питомі тимчасові витрати на проект).
• Ведеться непрямий обмін з іншим сайтів такої ж тематики, так званий «непрямий лінк обмін», що є ознакою хорошого тону, але не гарантом і фактом високого професіоналізму компанії.

Без каталогу можуть працювати і звичайні оптимізатори - тільки в цьому випадку проект буде коштувати трохи дорожче (15-30%).

Розміщення посилання / посилань

Найбільш поширений варіант - ссилочку на самого оптимізатора, що містить текст, що описує напрямки діяльності. Деякі оптимізатори прописують правомірність встановлення такої ссилочку окремим пунктом в договорі. Для чого вона їм?
По-перше, для зростання показників свого сайту, покращення позицій в пошукових системах по відповідних запитах.
По-друге - для залучення додаткових клієнтів - деякі власники сайтів підбирають оптимізатора саме таким чином - заходять на сайти-лідери пошуку і дивляться, хто сприяв досягненню лідерських позицій. Такий підхід явно не позбавлений сенсу тому відпадає необхідність переконувати, що компанія дійсно здатна вивести що-небудь в топ.
Наявність такого посилання - нормальний момент, однак, в деяких випадках для Вас по тим чи іншим причинам може бути принципово відсутність посилання - обговоріть цей момент з підрядником заздалегідь, думаю, домовтеся.

Звіти

Як правило, звіти надають всі оптимізатори. Вони можуть відрізнятися виглядом, повнотою, змістом, але наявність звіту як такого - не зайвий параметр.

Форум на Searchengines.ru

Багато клієнтів все частіше починають використовувати цей галузевої ресурс для розміщення запиту на проект з оптимізації. Чи правильно покладатися на це джерело як середовище проживання професіоналів? І так і ні. Поясню - з одного боку там дійсно «мешкають» професіонали високого класу. З іншого боку - серед аудиторії цього порталу з'являється (особливо в останні півроку-рік) велика кількість оптимізаторів «нової хвилі», що мають у форумі дуже високий показник авторитетності (як правило, залежить від кількості публікацій - тобто від активності) реально ж нічого із себе не представляють. Неодноразово проскакують вислови від шановних представників дуже серйозних компаній, що профі у форумі залишилося не так багато, що вони, як правило, зайняті проектами і шкодують час для активних дискусій. Так це чи ні - сказати не можу тому сам не є активним разговорщіком. Висновок? Слухати думки і «фільтрувати». Висока репутація у вигляді балів - не запорука професіоналізму. Так, до речі, для тих, хто не знає, посилання на форум http://forum.searchengines.ru/

Зміст комерційної пропозиції

Перерахую основні пункти, які зазвичай відображені в комерційній пропозиції направляється Вам, багато з них вже розбиралися в даному матеріалі:

1. Список запитів, можливо кілька блоків, в тій чи іншій повноті властиві Вашому бізнесу.
2. Ваші позиції по Вашим цільових запитах.
3. Ваші конкуренти, їх позиції з цих же запитах в порівнянні з Вами.
4. Натяк на віддачу - пояснення що захід принесе Вам:
- у відвідувачах - на місяць/добу
- можливо в замовниках
- вартість залучення 1 відвідувача, можливо покупця (замовника)
5. Вартість виведення запитів в топ (якщо сума в у.о. то природно повинна бути розшифровка).
- вартість робіт
- розмір посилального бюджету (при необхідності)
6. Терміни виведення.
7. Вартість подальшої підтримки.
8. Гарантії.
9. Поточний стан Вашого проекту, первинні рекомендації щодо поліпшення (первинний аудит).
10. Риба договору.
11. Портфоліо.
12. Презентація компанії.

Від чого залежить вартість проекту з пошукової оптимізації сайту?

• Наскільки популярний запит серед користувачів - попит на запит (скільки користувачів шукають його протягом місяця в пошуковиках). Якщо шукають дуже багато - запит називають високочастотним (високочастотник), якщо шукають мало - низкочастотник (іноді вигідніше набирати більше низкочастотников, ніж пару високочастотників, тому низкочастотники приносять більше цільових відвідувачів).
• Скільки сайтів існує з цієї тематики - пропозиція за запитом.
• Наскільки конкурентний запит (скільки оптимізаторів працюють над цим запитом). Як наслідок великої конкуренції можлива поява другої складової ціни, крім вартості робіт оптимізатора - контрольний бюджет.
• Кількість запитів, які Ви хочете бачити в топ10.
• У якому стані «ваги» знаходиться Ваш сайт на поточний момент.
• Умови попадання в топ (топ10 або топ5).

На закінчення

На закінчення крім побажання Вам удачі, можливо, трохи засмучу - на сьогоднішній день склалася ситуація, коли компанії лідери - можуть відмовити Вам у співпраці. Причини можуть бути різними, наприклад:
• Пославшись на завантаженість. Справа в тому, що попит на якісні послуги з пошукової розкручуванні перевищує пропозицію. Можливо ситуація вирівняється в найближчі рік-півтора (підростуть новачки, розширяться лідери).
• У компанії вже є клієнт у Вашій галузі та з цим клієнтом укладений ексклюзивний договір.
• Ваш сайт може не відповідати рівню в уявленні компанії - оптимізатора (в цьому випадку Вам можуть запропонувати редизайн).

Автор статті - Сергій Гурицький

Екс директор з маркетингу компанії
Бізнес Консалтинг Груп.
На даний момент бізнесмен, власник власного бізнесу в мережі Інтернет.
autoaudio@inbox.ru, ICQ 71-005-599

 

Повернення до списку