Увійти
25.11.2006

Секрети оптимізації сайтів - Частина перша

Термін «оптимізація сайтів» останнім часом на слуху у багатьох компаній, що надають ті чи інші послуги в глобальній мережі. Але це й не дивно, враховуючи величезну вигоду, яку можна витягти шляхом правильної побудови стратегії реклами ваших товарів або послуг в Інтернет.

Давайте для початку визначимося з визначеннями і областю охоплення Інтернет аудиторії, про яку піде мова в цій статті.

Хочеться підкреслити, що ми будемо говорити саме про оптимізацію сайту, не зачіпаючи такі сфери Інтернет реклами, як контекстна реклама, медійна реклама, банерні мережі, реклама на тематичних порталах, спам (а він, погодьтеся, теж має своє місце, хоча його і важко назвати чесним методом реклами), створення дорвеєв і т.д.

Оптимізація сайту (або ж пошукова оптимізація) має на увазі проведення комплексу заходів з підвищення видимості сайту в результатах видачі пошукових систем (просто кажучи, підняття позицій сайту) по набору ключових фраз в пошукових системах.

Контекстна реклама – рекламне повідомлення, яке розміщується на сторінках результатів пошуку пошукових систем, або ж тематичних порталів, відповідно до запиту або текстом на сайті, заданим користувачем.

Банерна реклама - реклам, що ставить перед собою мету залучення відвідувачів на сайт (наприклад, що належить Вам) за допомогою розміщення банерів в банерних мережах.

Медійна реклама в Інтернет - показ вашої реклами (найчастіше у вигляді великого баннера) на великих рекламних майданчиках. Є різновидом контекстної реклами.

Найбільш відвідувані майданчики для медійної реклами:

Rambler – близько 3 млн. осіб на тиждень;
Яндекс – близько 7 млн. осіб на тиждень;
РБК – порядку 1 млн. осіб на тиждень.

Ну і останнє визначення, про який варто згадати в цій статті - розкрутка сайту, або ж його просування.

Під розкручуванням будемо розуміти якийсь комплекс заходів щодо залучення цільових відвідувачів на сайт в мережі Інтернет. Це може бути поєднання в тій або іншій кількості контекстної реклами, пошукової оптимізації, медійної, банерної реклами та інших законних способів Інтернет реклами, частково включаючи роботи з дизайну та програмування.

На цьому визначенні ми також хотіли б підкреслити той факт, що в даній статті мова піде саме про оптимізацію сайту виключно під російськомовні пошукові системи. Зроблено це і з тією метою, що всього в одній статті не охопиш, а існують досить вагомі відмінності між всесвітніми пошуковими системами і пошуковими системами Рунету.

Якими ж пошуковими системами володіє Рунет? Назвемо найбільш популярні з них:

Yandex, Mail.ru (на даний момент транслюють видачу Google), Rambler, Google, Meta.ua, Bigmir.net (на даний момент транслюють видачу Yandex).

Хтось може назвати ще й Webalta або Aport, але про першу ми б поки не говорили, так як ця пошукова система лише на світанку своєї діяльності і досі невідомо її майбутнє. Друга ж уже згасає.

За кількістю переданого пошукового трафіку (тільки по Росії) пошукові системи можна розташувати так:

Yandex ~ 60%
Rambler ~ 20%
Google ~ 8%
Mail.ru ~ 8%
… Всі інші.

Кількість переданого пошукового трафіку по Україні:

Google ~ 40%
Yandex ~ 30%
Rambler ~ 18%
Mail.ru ~ 6%
Meta.ua ~ 3%
… Всі інші.

З цієї інформації можна зробити висновок, що при просуванні сайту в пошукових системах користувача найчастіше цікавлять пошукові системи Yandex, Rambler, Google, Mail.ru, а також Meta.ua для залучення користувачів з України.

Відразу хочеться підкреслити той факт, що дана залежність не є аксіомою, а кількість притягається трафіку дуже сильно залежить від багатьох факторів. Деякі з них: тематика сайту, позиції у видачі пошукової системи, що видається опис сайту пошуковою системою (так званий сниппет), рівень індексації сайту пошуковою системою (іншими словами, кількість сторінок сайту, відомих пошуковій системі).

Отже, основними етапами пошукової оптимізації сайту є:

1. Початковий аналіз сфери діяльності, аналіз сайту, аналіз конкуренції;
2. ідбір ключових запитів на пошукову оптимізацію (складання семантичного ядра);
3. Робота зі структурою і вмістом проекту;
4. Оптимізація мета-даних проекту;
5. Робота над посилальної популярністю проекту (обмін посиланнями, реєстрація в пошукових системах, топах, каталогах і т.д.).

Це, мабуть, основні етапи просування сайту в пошукових системах. Однак необхідно докладно поговорити про кожного з них.

1. Початковий аналіз сфери діяльності, аналіз сайту, аналіз конкуренції.

На першому етапі слід провести початковий аналіз сфери діяльності компанії, ретельно вивчаючи структуру побудови сайту, його текстовий зміст, оцінивши при цьому рівень конкуренції і, по можливості, виявивши складності, з якими доведеться зіткнутися.

Мабуть, цей етап слід було б розглядати поряд із складанням семантичного ядра проекту, але давайте зупинимося на реальному прикладі визначення конкуренції сайту з продажу побутової техніки і декількох одиниць товару для просування за допомогою пошукової системи.

Припустимо, існує сайт www.site.ru з продажу побутової техніки з одиницями товару за трьома напрямками: пральні машини, мікрохвильові печі, соковижималки.

На що ж слід звернути увагу?

Побудова сайту

Хорошою побудовою навігаційної структури сайту стане поділ цих товарів за окремими рубриками або папок на порталі, а також винесення так званих загальних ключових запитів (побутова техніка, купити побутову техніку, магазин побутової техніки) на головну сторінку порталу (за умови, що робиться акцент на просування цих запитів).

Приміром, www.site.ru - запити побутової техніки без прив'язки до моделей, напрямками;
www.site.ru/washing/ - пральні машини;
www.site.ru/microwave/ - мікрохвильові печі;
www.site.ru/juicer/ - соковижималки.

Подальша ієрархія для просування проекту буде цілком прийнятна, якщо в рамках кожного окремого напрямку товару буде йти розподіл по характеристикам самого товару, а далі - за моделями.

Наприклад, для пральних машин:

www.site.ru/washing/ - пральні машини;
www.site.ru/washing/bosch/ - пральні машини; фірми Bosch;
www.site.ru/washing/samsung/ - пральні машини фірми Samsung;

www.site.ru/washing/bosch/WVF2000/ - пральна машина фірми Bosch, модель WVF2000;
www.site.ru/washing/samsung/S1005J/ - пральна машина фірми Samsung S1005J.

Хочеться підкреслити той факт, що побудова сайту може бути й іншим, але ми розглянемо найбільш прийнятний, на наш погляд, загальний випадок для масштабного просування сайту по великій кількості пошукових запитів у пошукових системах.

Часто можна зустріти сайти без текстового змісту на головній сторінці або вузьку спеціалізацію компаній. Головне з цього прикладу зрозуміти основну суть розподілу запитів, а саме - винесення загальних запитів, що несуть в собі всеосяжний характер діяльності компанії, на головну сторінку, а також поділ різних напрямків компанії або Інтернет-магазину по сторінках усередині сайту з подальшим розподілом за функціональними ознаками і назвам моделей.

Така структура проекту дозволяє, з одного боку, полегшити роботу з оптимізації проекту, а з іншого - ускладнити цей процес і розтягнути термін просування сайту. Але якщо ви мислите глобально, націлені на довговічний результат, чи не боїтеся випробування часом і труднощів у роботі, ми радимо дотримуватися саме цієї стратегії. Чому - частково ми пояснимо зараз, частково трохи пізніше (це стосується внутрішнього посилального ранжирування сайту).

Що ж ми виграємо при такому розподілі і побудові сайту:

  • Попадання цільової аудиторії на ту сторінку, яка чітко відповідає заданому запиту (задавши запит «пральна машина Samsung», користувач перейде на сторінку www.site.ru/washing/samsung/, повністю задовольняє його вимоги). Цей показник зіграє свою роль ще й при оцінці ефективності пошукової оптимізації проекту. Не дивно, що потрапивши по цьому ключовому запиту на головну сторінку сайту, або ж на будь-яку іншу, користувач попросту зможе не знайти необхідної йому інформації, після чого закриє сторінку.

  • Рівномірний, правильний розподіл запитів по всьому сайту. Існує гіпотеза і багато суперечок про те, скільки ж ключових запитів виділяти на сторінку. Чіткої відповіді ви не знайдете, проте його і не існує. Запити бувають різними, тому необхідно думати думками потенційного користувача, який прийде за запитом на ту сторінку, яку ви запланували. Візьмемо наш приклад: трохи некоректно буде виглядати сайт зі сторінкою www.site.ru/washing/samsung/ за такими запитами як «пральна машина Bosch». Погодьтеся, що це не зовсім вірно. А якщо ключових фраз не одна сотня, що не розподіляти ж їх на одну сторінку? Необхідний вірний підхід до проблеми, а запропонована нами схема повністю вирішує її.
  • Проблема текстового наповнення сайту. Забігаючи трохи наперед, скажемо, що текстовий зміст сайту - важливий фактор при його ранжируванні пошуковою системою. Знаходження ключової фрази є важливим позитивним аспектом для гарного позиціонування сайту у видачі пошукової системи. Дуже важко описати всі товари або послуги на одній сторінці, зберігши при цьому лаконічність і ясність інформації, яку ви хочете донести потенційному клієнтові.

Багато хто може сказати: «Так у нас 5-6 запитів, чого їх там розділяти, адже ми крутимо все на головну сторінку». Так, можливо так і вирішується питання часу пошукового просування проекту, але не питання зручності користувача, що прийшов на сайт. Добре якщо ці запити однокореневі, а якщо на сайті є спеціально відведені під це сторінки, чому б ними ні скористатися?

На жаль, дуже часто доводиться стикатися з такою думкою. З цієї причини багато компаній, обмежуючись 10-20 ключовими виразами, виводять головну сторінку проекту по всьому набору. Як результат - погана віддача від пошукової оптимізації і витрачені марно гроші. Не зовсім правильно це може бути ще й тому, що при ранжуванні сайту пошукова система враховує «входження» ключових запитів в текстовий зміст сторінки. Погодьтеся, іноді дуже складно утримувати в тексті на одній сторінці 10-20 різнокорінні ключових фраз.

Після того, як ми здійснили попередній аналіз структури проекту, не завадить провести невеликий аналіз самого сайту.

На що слід звернути увагу:

  • написання robots.txt

Файл robots.txt служить для заборони тих чи інших пошуковим роботам на індексацію частини або всього сайту. Файл robots.txt розміщується в кореневому каталозі сайту і дозволяє вибрати для деяких пошукових машин (наприклад, Яндекса) пріоритетне дзеркало сайту за допомогою директиви Host.

Більш докладно про написання файлу robots.txt дивіться: www.citforum.ru

  • Використання JavaScript, Flash

Пошукові машини не завжди можуть коректно обробити посилання на JavaScript, тому бажано використовувати їх якомога менше. Елементи сайту, виконані на Flash, не індексуються багатьма пошуковими системами. Якщо внутрішні посилання проекту оформлені на Flash, більшість пошукових систем не знайдуть ці сторінки.

  • Формування списку нових сторінок або карти сайту

Кожен раз, коли на сайті з'являється нова сторінка, вона стає відомою пошуковій машині лише тоді, коли її знайде робот пошукової машини. Якщо сторінка розташована в глибині сайту, це може відбутися дуже нескоро. Розміщення карти сайту найчастіше вирішує проблему індексації та переиндексации сайту.

  • Динамічні сторінки

По ряду причин динамічні сторінки погано індексуються або не індексуються взагалі пошуковими системами. Ми радимо уникати динамічного написання адрес сторінок сайту

Аналіз конкуренції

Зрозуміло, що при оптимізації проекту нас цікавлять перші 10 позицій видачі пошукової системи. Тому й аналіз конкуренції ми радимо проводити виходячи з показників перших десяти сайтів видачі пошукової системи. У першу чергу потрібно визначитися з тим, яка пошукова система цікавить саме Вас. Але в силу того, що пошукова система Яндекс генерує найбільшу частку трафіку Рунета, зупинимося на основних показниках перших десяти сайтів, на які слід звернути увагу в першу чергу:

  • Так звані показники авторитетності сайту.

Зверніть увагу на показники PR головної і внутрішніх сторінок сайту, тИЦ сайту, а також перевірте його наявність в авторитетних каталогах Yaca.Yandex.ru і Dmoz.org.

Більш докладно про тИЦе: help.yandex.ru

  • Зверніть увагу на посилальну популярність проекту і наявність посилань з головних сторінок сайту.

Це можна зробити за допомогою команди http://www.yandex.ru/yandsearch?Link=www.site.ru&iserverurl=www.site.ru. В Google ж необхідно задати пошуковий запит виду посилання: www.site.ru.

Пошукова система видасть кількість посилань (не всіх) на сайт і вкаже адреси їх знаходження. Аналізуючи посилання на сайт, важливо звернути увагу на такі показники, як: тематичність посилань (схожість тематики сайту, що посилається з вашим), наявність посилань з головних сторінок інших сайтів (знову ж таки, зверніть увагу на тематичність сайтів, показники авторитетності сайтів, кількість таких посилань) , а також на вкладеність сторінки, на якій розміщено посилання.

Як правило, чим більше кількість посилань, ніж більш наближені вони до тематики вашого сайту, чим вище показники їх авторитетності, тим вище конкуренція в цій галузі діяльності. Можна припустити, що для досягнення такого ж результату при дотриманні високого рівня вмісту сайту, його побудови, верстки, графіки та інших показників вам знадобиться в сукупності приблизно така ж кількість посилань на сайт.

Також для пошукової системи Яндекс зручною буде можливість перевірки кількості сайтів, які посилаються на цікаві для нас, з певним вмістом в тексті сторінки. Це можна зробити за допомогою команди:

anchor#link="www.site.ru*"[ключовий запит] – посилання на весь сайт в цілому зі змістом «ключового запиту».

anchor#link="www.site.ru"[ключовий запит] – посилання на головну сторінку (можна задати адресу будь-якої іншої сторінки) зі змістом «ключового запиту».

Таким чином, у вас буде ще й додаткова можливість оцінити конкуренцію за окремими запитами, дізнавшись джерела посилань і показники авторитетності сайтів, що посилаються.

На жаль, прямі запити в пошуковій системі Google не дозволяють цього зробити. Шукайте таку можливість на сайтах веб-майстрів, хоча картина цілком зрозуміла і за статистикою пошукової системи Yandex.

Прослідкуйте за показниками всіх 10 або хоча б перших 5 сайтів з топ10 видачі пошукової системи. Здійсніть сукупний аналіз тих показників авторитетності сайту, на які ви будете орієнтуватися при просуванні проекту. З цих же показників, враховуючи свої можливості і знання в області просування, можна зробити висновки про приблизні терміни просування порталу.

Після того, як з аналізом сайту, області діяльності і конкуренцією ми визначилися, переходимо до наступного етапу - підбору ключових фраз для просування проекту.

2. Підбір ключових запитів на пошукову оптимізацію (складання семантичного ядра).

При підборі ключових фраз ми радимо використовувати два сервісу, а саме: статистику запитів користувачів Яндекса - http://wordstat.yandex.ru/, а також статистику запитів Rambler https://ad.rambler.ru/swrds/wrds.pl. Зліва ви будете бачити ключову фразу, а праворуч - кількість показів запиту за попередній місяць. В середньому показник кликабельности (CTR), а іншими словами - кількість переходів на сайт - складає 2-3%. Таким чином, ви можете підрахувати і приблизний трафік, який отримаєте по певному запиту, потрапивши в топ видачі:

Відвідувачі = (Кількість показів * 3%) / 30 днів на місяць.

Хочеться також відзначити, що кількість перейшли відвідувачів за запитом безпосередньо залежить від позиції сайту, так званого сниппета (дивіться нижче), що видається тега Title сайту, популярності сайту і релевантності видачі.

Сниппет – опис сайту, що відображається пошуковою системою при видачі. Як правило, це уривок тексту, або ж вмісту тега Опис, який включає в себе шукану ключову фразу.

Перед просуванням сайту важливо визначити для себе, які цілі ви переслідуєте в процесі просування проекту - комерційні, або ж інформаційні. Отже, і запити необхідно розділити на комерційні та інформаційні.

У нашому випадку до комерційних загальним запитам для головної сторінки сайту можна віднести (задаємо запит побутова техніка в http://wordstat.yandex.ru/):

www.site.ru – головна сторінка

магазин побутової техніки
інтернет магазин побутової техніки
продаж побутової техніки
мережа магазинів побутової техніки
сайт побутова техніка
побутова техніка фірми
купити побутова техніка
пошук побутової техніки

До інформаційних запитів також відносимо:

побутова техніка
вбудована побутова техніка
ринок побутової техніки
експерт побутова техніка
побутова техніка електроніка
дрібна побутова техніка
форум побутової техніки
побутова технікам відео


www.site.ru/washing/ - пральні машини (беремо тільки комерційні)

пральні машини
вибрати пральну машину
пральна машина купити
пральна машина автомат
пральна машина вибір
продаж пральних машин
ультразвукові пральні машини
пральні машини магазини
найкраща пральна машина
вбудовувані пральні машини


www.site.ru/washing/bosch/ - пральні машини фірми Bosch (беремо тільки комерційні)

пральна машина bosch
пральні машини bosch
пральні машини бош
пральні машини фірми бош
пральні машини бош сіменс
бош пральні машини вертикальні
пральна машина bosch ціна
пральні машини фірми bosch

і т.д. (Для простоти і прозорості обмежимося цими фразами в нашому прикладі) Це не всі ключові фрази, які варто взяти до уваги. Але щоб не заплутувати приклад і зберігати якусь ясність, обмежимося тільки цими найбільш популярними серед користувачів фразами.

Хочеться відзначити, що присутні в статистиці і запити виду «пральна машина Bosch макс», «пральна машина Bosch 2460», але вони вже належать до конкретних моделей пральних машин, для яких за структурою нашого сайту відведені окремі сторінки. Отже, ці ключові фрази повинні братися до уваги при оптимізації відповідних внутрішніх сторінок.

Такий аналіз слід провести по всьому набору вашої продукції, задавши запити «мікрохвильові печі» (не забудьте про «микроволновках»), «пральні машинки», «соковижималки» і т.д.

Здійсніть повний аналіз і складіть повний список ключових запитів для просування проекту. Зверніть увагу також на правий стовпець в статистиці підбору запитів Yandex. Це те, що ще шукали люди, що займалися пошуком побутової техніки. Як правило, запити в правому стовпці є хорошою підказкою при підборі ключових фраз, часто вказуючи на запити-синоніми, або ж інші запити вашої тематики, цікаві користувачеві.

При підборі ключових фраз зверніть увагу на скорочення, запити з помилками в написанні, на написання фірм-виробників кирилицею і латиницею (наприклад, Samsung і Самсунг). Просто кажучи, при підборі ключових слів вам потрібно подивитися на задачу крізь призму мислення вашого клієнта, проаналізувавши всілякі варіанти подачі запитів при пошуку тієї чи іншої продукції.

Не забудьте подивитися на конкурентів і на ключові запити, які вони використовують для просування.

Якщо ви розраховуєте на швидку віддачу від пошукової оптимізації, не робіть великих зусиль просування проекту по однослівним запитами на початковому етапі. Ключові запити з одного слова найчастіше є загальними, і далеко не завжди велика популярність говорить про їх величезної комерційної складової. Ми радимо також приділяти велику увагу вузьконаправленим запитам. У нашому випадку це можуть бути запити «куплю пральні машинки», «Samsung пральна машинка купити».

Не варто зайвий раз доводити той факт, що користувачі, що прийшли на сайт за запитом «Samsung пральна машинка купити», будуть більш бажаними для вас, ніж користувачі, що прийшли за допомогою запиту «пральні машинки» у випадку, якщо ви займаєтеся продажем пральних машин Samsung. Однак це зовсім не означає, що не варто брати до уваги запит «пральні машинки». Ми хочемо лише підкреслити, що з точки зору комерційної віддачі другий запит буде набагато більш практичним, хоча і менш популярним.

Оцініть свої сили по просуванню проекту правильно, адже іноді сили, витрачені на просування одного сильного запиту класу «побутова техніка» можна направити на просування 10 простіших вузькоспрямованих запитів (наприклад, «купити пральну машину») і отримати на багато більшу віддачу від просування проекту, витративши при цьому менше часу і ресурсів. Як правило, вузьконаправлені запити є ще й досить простими для просування, що говорить про чергове важливому моменті просування, а саме - про можливість домогтися досить швидкого і стабільного результату з хорошою комерційної складової.

Єдина проблема при просуванні проекту по безлічі вузькоспрямованих запитів - це їх кількість. Звичайно, більш зручно просувати 5-10 вузькоспрямованих запитів, ніж 100-200 дрібних ключових фраз. Але давайте думати, насамперед, про те, які цілі ми переслідуємо, а також про те, що якісний хороший сайт з гарним цільовим трафіком - завдання не одного-двох місяців. Вирішуватися вона може роками.

Автор статті - Олександр Колб

Компанія Promodo - Пошукова оптимізація сайтів, комплексна реклама в Інтернет

Повернення до списку