Увійти
12.07.2007

Технологія інтернет письменства

Автор будь-якого тексту завжди стоїть перед необхідністю підгонки створюваного ним продукту під чиєсь сприйняття. Аудиторія може бути досить обширна або, навпаки, вузька і гранично специфічна. Це не має значення. Важливо інше - коли текст створюється з метою донести до інших ідеї, думки, установки, автор зобов'язаний ювелірно оперувати «психологією» своєї потенційної аудиторії. Подібні знання допоможуть створити унікальний за своєю дієвості рекламний слоган, спланувати і провести грамотну PR-кампанію і, нарешті, ідеально оптимізувати текст свого веб-сайту під запити пошукових машин.
Саме так, без будь-яких натяжок і сором'язливих замовчувань: веб-тексти пишуться для відвідувачів, зрештою. Але! Веб-тексти повинні підлаштовуватися під сприйняття пошукових машин. Оскільки саме пошукові машини дозволяють зустрітися вам і відвідувачам вашого веб-ресурсу в інформаційному просторі інтернету.

Текст для Рунета: еволюція пошукового «розуму»

Роль пошукової машини в Мережі - це роль каталогу в бібліотеці. Дуже великого каталогу - більше, ніж багато хто з нас здатні собі уявити. Як працюють пошукові? Вони збирають і систематизують інформацію, що стосується змісту веб-сайтів і, у відповідь на користувальницький запит, видають посилання на документи, ранжирування згідно їх релевантності (відповідності запиту). Не вдаючись поки в подробиці, ми змушені визнати, що оцінка релевантності того чи іншого документа тій чи іншій пошуковою машиною є область суто суб'єктивна. Більше того, і, як наслідок, це область безперервних пошуків і конфліктів між творцями пошукових машин, користувачами і тими, хто займається проблемами пошукової оптимізації.

Як же пошукові машини визначають релевантність документа? З самого початку вони намагалися оцінити текстовий зміст інтернет-сторінки. Це виглядало приблизно так: чим частіше зустрічається фраза запиту в тексті - тим краще, чим частіше зустрічаються слова з фрази запиту в межах одного речення - тим краще ... і так далі. Сьогодні такий базовий алгоритм ранжирування здається дещо наївним. Тим не менш, правомірним. Зміст документа дійсно має відображати його цінність і корисність для відвідувачів.

Проте облік окремих слів і фраз - це не найоптимальніший шлях до аналізу тексту. Розробники пошукових машин хотіли б знайти більш продуктивні способи аналізу, ніж просто підрахунок кількості і позицій слів запиту. Для цього необхідний облік того, що стоїть за словами: зв'язків між ними, загальної тематики, сенсу. Саме спотворення останнього в ланцюжку «творець тексту - пошукова машина - користувач» призводять до настільки частого неудовлетворению користувача видачею пошукової машини. Звичайно, нестиковки між тим, що вклав у слова запиту користувач, тим, що є в базі пошукової машини, і тими об'єктами та поняттями, які автор вклав у свій текст на сторінці сайту, непереборні, як всесвітній закон тяжіння. Однак цілком минимизируемого. Рухаючись у цьому напрямку, розробники пошукових машин сьогодні намагаються розкрити сенс тексту через зв'язки і теми.

Але не тільки потреби користувачів є рушійною силою еволюції пошуковиків. Отаким противагою виступає армія пошукових оптимізаторів, зайнятих підстроюванням змісту документів виключно під алгоритми пошукових систем. Недавнє минуле Рунета строкаті забавними прикладами «слова-частотної» оптимізації. Так, словосполучення «Гаррі Поттер», дбайливо розіпхали по сторінках порносайту, було цілком достатньо для того, щоб пошуковик став посередником між цим сайтом і величезною підліткової аудиторією, захопленої казками Дж.Роулінг. Саме тому сьогодні пошукачі враховують не тільки частоту ключових слів, але і безліч інших параметрів, наприклад, наявність ключових фраз в заголовках, списках, текстах посилань в меню. Значна увага приділяється не тільки самому тексту, але й кількістю та якістю посилань з інших сайтів на ваш веб-ресурс. На тлі шаленої популярності посилання ранжирування тексту стало приділятися кілька меншу увагу. Однак, якщо сайт треба просунути по безлічі запитів з невисокою конкуренцією, саме оптимізація тексту може дати чудовий результат.

Контент-лікнеп

Отже, чому ж повинні відштовхуватися оптимізатори текстів сьогодні?
Перший базовий алгоритм, як ми вже говорили вище, частота ключової фрази в тексті. Цей параметр визначався на основі процентної частини слова або словосполучення в загальній масі тексту за формулою:

KWD = (Кількість повторів ключового слова чи фрази/Загальна кількість слів) * 100%

Наприклад, якщо в тексті на 100 слів припадає 5 ключових, то частота дорівнює 5%. Якщо обчислюється частота ключової фрази, то загальна кількість слів ділиться на кількість слів у цій фразі. Тобто, якщо в тексті 100 слів і в ньому зустрічається 3 рази фраза "теплі шкарпетки", то частота буде дорівнює 6%.

На практиці, як водиться, все дещо складніше. Алгоритми різних пошукових машин по-різному обчислюють частоту фрази. Тут дві складності. По-перше, морфологія російської мови. Тобто, якщо пошукові машини її враховують, наприклад, Яндекс і Рамблер в Рунеті, то одне слово з різними закінченнями буде розглядатися як варіанти одного слова (місто, в місті, місту і т.д.) Якщо ж це західний пошуковик, то це будуть вже різні слова. По друге, не всі слова враховуються. Наприклад, обліку не підлягають так звані «стоп-слова». І кожна пошукова система буде визначати їх по-своєму. У підсумку, різні пошуковики підрахують різні частоти.

Проте, згідно SEO-практиці, оптимальним пороговим значенням буде частота в 6-8%. Якщо ключові фрази зустрічаються в тексті частіше, то можуть включитися спам-фільтри пошукових машин, що загрожує «розжалування» рейтингу сайту. Однак зустрічаються сторінки, на яких щільність ключових слів значно перевищує 8%, і це не заважає документом перебувати в TOP видачі. Тому рекомендується до визначення оптимальної частоти підходити індивідуально, аналізуючи показники сайтів конкурентів.

Крім того, не рекомендується забувати і про обсяг контенту, оскільки частота два відсотки у випадку, коли ключова фраза зустрічається на 50 слів один раз, аж ніяк не рівнозначна в очах пошукової машини двом відсоткам для тексту, де на 500 слів ключова фраза виявляється 10 разів. Підкажемо, що оптимальний розмір тексту на одній сторінці дорівнює 300-500 слів.

Наступна точка тяжіння уваги оптимізаторів це теги. При оптимізації текстів ключові слова мають різну вагу залежно від розташування в різних частинах тексту. Найбільш «важкі» слова розташовуються в заголовках документа (теги Н1-Н3) і в виділених фрагментах (курсив або болд). Відомий західний оптимізатор Брет Табке склав приблизну таблицю значущості різних тегів для пошукових машин:

Title: 100
Meta description: 50
H1-H2: 50
Domain name: 30
Bold or italic text: 20
URL / filename: 20
Начало предложения: 15
Простое использование в тексте: 10
Meta keywords: 10
Title attribute: 10
Alt attribute: 5

Ці цифри, як і багато іншого в рекомендаціях оптимізаторів оптимізаторам, отримані на основі емпіричних даних. Як і багато чого іншого - ця таблиця не універсальна: пошуковики по-різному враховують вагу тегів, а їх розробники завжди можуть поміняти коефіцієнти в розрахункових алгоритмах. Крім того, для російських пошукових машин навряд чи враховується параметр «ім'я домену». Однак той же популярний у нас Google, як будь-який інший західний пошуковик, швидше за все, зверне увагу на URL.
Який тег використовувати краще? Тут більше запитань, ніж відповідей. Чи правда, що тег STRONG має більшу вагу, ніж тег B? Чому ніхто не звертає увагу на тег CITE? Який тег використовувати краще - EM чи I? Тут допоможе тільки практика та досвід. Також значення для оптимізації контенту грають title і meta-теги. Але не весь текст, а перші символи (70-200 для різних машин). Цікавий meta-description побічно підвищує привабливість посилання і кількість переходів по ній. Для meta-keywords рекомендується використовувати не більше 50 слів або 1000 символів. Саме description часто використовується як опис, який буде супроводжувати посилання на ваш сайт у видачі. Зверніть увагу, якщо у вашому сайті не прописані теги title та meta-description, то це дуже серйозне упущення: зміст title дуже важливий як для пошукової машини, так і для користувача, який, залежно від його привабливості, робить свій вибір.

Тепер трошки про навигацію. Пошукові машини не вміють читати текст на зображеннях, а навігація у вигляді картинок вельми частий вибір. Таким чином, для просування сайту в пошуковій системі вигідно використовувати текстові посилання, в які включені ключові слова. Вони будуть підвищувати щільність фраз на сторінці і вага слів у тексті. Також можна використовувати альтернативний текст до картинок. Він вказується в параметрі ALT тега IMG. Пошукові машини використовують вміст тега ALT для пошуку картинок по заданій тематиці. Деякі пошукачі враховують альтернативний текст при ранжируванні сторінок. Списки, що оформляються за допомогою тегів OL або UL, також впливають на вагу ключових слів на вашій сторінці. У теж час за допомогою списків можна красиво оформити меню, карту сайту і сторінки каталогів.

Коротенькорезюмуючи вище сказане:
Кожну сторінку краще оптимізувати під 2-3 ключові фрази. Для головної сторінки слід вибирати найбільш частотні та конкурентні запити. Для другорядних сторінок можна вибирати менш частотні та конкурентні запити, за якими можна зайняти високі позиції тільки за допомогою оптимізації тексту. Для кожної сторінки бажано прописувати унікальні title і meta-теги.
Важливо: : при інших рівних умовах (кількості і якості посилань на сайт) оптимізований текст стане тим фактором, який дозволить обігнати конкурентів.

«Письменник слів і автор фраз»

У будь-якого автора, підганяти веб-текст під запити пошукової аудиторії, є безперечна перевага перед будь-яким іншим «писакою». Процес можна прискорити і оптимізувати за рахунок програмних засобів. Спеціальні програми дозволять Вам проаналізувати зміст веб-сторінок для різних пошукових систем. Тут важливо використовувати таку програму, яка забезпечує повноцінну лінгвістичну підтримку російської мови і, відповідно, обробляє сторінки по тому ж алгоритму, що і пошукачі, що враховують російську морфологію. Програми також дозволять врахувати вагу кожного тега, отримати інформацію про щільність і вазі ключових фраз і, що найбільш важливо в роботі справжнього оптимізатора - проаналізувати сайти успішних конкурентів.
Програми, звичайно, не напишуть за вас сам текст, але стануть найкращими, самими виконавчими цензорами і помічниками в нелегкому процесі його оптимізації.

Багато оптимізаторів сьогодні не надають великого значення роботі над текстами. Дійсно, пошукові машини враховують сотні факторів при ранжируванні сайтів. Але, ігноруючи роботу над змістом тексту, оптимізатор упускає додаткову можливість досягти своєї мети - піднятися вище конкурентів.
Ми розглянули питання оптимізації тексту для пошукових машин. Це- «аудиторія» оптимізаторів. Тим не менше, не можна забувати, що тексти пишуться не лише для роботів, але і для реальних людей. Тобто, під час оптимізації не варто дуже захоплюватися. Ключові фрази повинні гармонійно вписуватися в основний текст і не бути занадто нав'язливими як в рекламному ролику.

Для тих, хто хоче більше дізнатися про текстову і, в цілому, пошукової оптимізації, фахівці компаній NetPromoter та UnMedia, професіонали в області SEO, проводять безкоштовні семінари серії "Аналіз, просування і управління ресурсом в Інтернеті". Найближчий такий семінар відбудеться в Москві 20 липня 2007. Будуть розглянуті питання просування сайтів, аналізу аудиторії та оцінки ефективності рекламних кампаній за допомогою спеціальних програмних інструментів. Крім того, всім учасникам семінару буде надана унікальна можливість безкоштовного аналізу власного ресурсу від компанії NetPromoter, і можливість прямо не семінарі обговорити виявлені недоліки з провідними фахівцями в галузі пошукової оптимізації.

Повернення до списку